Tuesday, March 25, 2014

Rukun Iman







kalau saya tengok rukun iman yang ke 6, Percaya kepada Qada' dan Qadar,
boleh tak rasanya kalau saya kaitkan rukun ke 6 dengan isu kehilangan #MH370 kita ...,
setiap kejadian tu ada rahsianya..
terlalu ramai yang bagi komen..
sana sini itu ini begitu dan begini.
itu salah dia salah.. sana salah.. ramainya yang tau siapa jadi puncanya kehilangan MH370.

kita sebagai umat islam kene percaya pada Qada' dan Qadar..
dan Hanya Allah s.w.t.  yang mengetahui segalanya.
dan orang² yang berada dalam MH370 saja yang tau ape misteri yang berlaku..

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal






“ " Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (Surah Al-Hadid: 22-23)




media asing dan juga pada semua yang suka buat spekulasi,

yang bersungut, rasa ketidakpuashatian terhadap pihak Malaysia maupun pihak MAS..
pohon tolonglah berhenti membuat sebarang spekulasi dan persoalan yang tak enak didengar.

tak suka la pulak bila tengok pemberita² asing yang bagi soalan yang tak best
dalam sidang media-sidang media yang Malaysia buat.
patutnya dorang berterima kasih, bagi dorongan ke sokongan ke kat Pihak Malaysia ..
bukannya Malaysia suka-suka dan gembira dengan kejadian sebegini,








  

3 comments:

imie fatiema said...

saya pun setuju ni semua Qada' Qadar, kalau ikut pendapat ustaz..mungkin musibah atau dugaan kena fahami maksudnya jg..kalau kita yg dengar spekulasi ni pun sakit hati,apatah lagi keluarga mangsa..lagilah menjeruk rasa..nak saman pulak banyak songeh..sabar aje.

Sobri Yaacob said...

alfatihah dan Takziah buat ahli keluarga penumpang dan krew pesawat MH370...ya kita kna percaya dgn ketentuanilahi..tapi kdang media asing mcm cnn..menambahkan keroh..byak berita x leh pkai..
mnabung :P

wantie said...

bak kata ustan Hassan Din, berserah pada takdir di samping beriktiar.. lakukan solat hajat.

minta pertolongan daripada Allah

Sensasi nya..,

Us together..