Tuesday, March 4, 2014

Florentine Nougat Candy


fenomena kuih-kuih, biskut-biskut dengan nama-nama hebat, moden lagi terkini
banyak betul sekarang ni kan..
saya pun gatal-gatal juga la mencuba sendiri resepi-respi yang moden.
bila google-google resepi.
Eh!Eh! macam senang aje..
sebulat yakin tekad nak buat sendiri
Florentine Cookies.
dek kerana buat sendiri.. ikut suka saya je ubahkan Florentine Cookies,
terus bertukar buatkan dia Florentine Nougat Candy..
sebabnya saya buatkan ia dengan tebal dan penuh dengan isi.
sesuka hati saya je ubah sana sini ikut suka..

ape lagi..kan,
ajak en. abah pegi beli barang-barang bahan-bahannya..
balik rumah, tidurkan Ziyad.

Zasss! kung kang kung kang kat dapur.

Bahan-bahan saya,
Tepung Florentine harga RM19 utk 500grm
saya guna setengah je dari tepung tu..
maknanya cuma 250grm tepung aje yg saya guna

pastu saya ambik hirisan badam 250grm.

dan juga 250grm biji labu

*3 gambar di atas ni bukan gambar saya sendiri.. ketiga² diatas adalah hasilan Google. Tq sangat!

utk resepi ni.. saya guna badam dgn biji labu je.. bijan hitam lupe nak beli..kekekeke..


Cara membuatnya:
hirisan badam dan biji labu di bakar sekejap untuk 5 minit menggunakan suhu 150◦c
 campurkan tepung florentine, hirisan badam dan biji labu tu dalam satu bekas.
gaulkan kesemua sampai semuanya dah mesra.
Saya ambik aluminium punya bekas ni, tuangkan semua adunan tu.
ratakan dengan senduk.. Kemudian tekan adunan tu untuk padat-padatkan.

masuk dalam oven, bakar selama 8 minit. Guna suhu 200◦c.
bila siap je 8 minit tu, keluarkan dan boleh terus di potong masa ia masih panas tu.
kalau potong mase sejuk, alamatnya pisau pun patah.. hahahaha..

bila ia siap di bakar, saya terus potong-potongkan ia.

sesudah dipotong, sedia kan ke dalam mangkuk/pinggan

dan  siap sedia untuk di makan..
nyummmsss! haziq sebagai model Florentine Naugat Candy ibu..





5 comments:

imie fatiema said...

ya hampun.. boleh imagine la dengan fully nuts tu..adeii urmm..terliur la pulak

lieyalatif said...

femes biskut ni tahun lepas...kirenye kuih raye yg in laaa.....lieya penah order gak...nak buat tu takde kekuatan lagi kahkahkah

sharEna said...

rajinnya awak....pos kat saya sikit hehehe

wantie said...

Murahnya tepung florentine tu ye..kat sini mahal tau

norsalihah shaleh said...

Wah.. sangat terliur tengok. macam nak buat sekarang juga.. sedapnya.. mest puas mkn kan seb buat sendiri

Jemputlah melawat blog saya zinziemeewah.blogspot.com

Entry baru sikit sb baru start blogging :-)

Sensasi nya..,

Us together..