Tuesday, August 23, 2011

resepi Nasi goreng Tomyam

nampak so yummy kan..
gambar nasi goreng tomyam ni saya google tadi,
tak tau kenapa, perasaan membuak-buak terkenang-kenang.
bestnya bulan-bulan puasa ni saya sihat walafiat seperti ramadhan² yang lalu.
terkejar-kejar buat persiapan masak memasak utk juadah berbuka puasa.
rehat tengah hari balik sedia bahan,
balik kerja petang tu pulun masak bagai. suami pulang tersenyum riang
melihatkan juadah berbuka puasa siap terhidang dek air tangan sang isteri.
eh! tetiba tersayu hati den.

saya nak doa banyak² biar saya mampu masak nasi goreng tomyam ni.
minta di invisible kan kejap deria rasa & bau untuk saya utk petang kang.
Amin..

resepi malas saya utk nasi goreng tomyam ni senang je,
senang cerita resepi orang malas.. hehehe..,
nak tengok resepi saya cemana, ha meh..sini tengok :-

Bahan-bahan;
anggaran nasi putih dalam 2 pot masa nak tanak nasi tu
pastu sebiji bawang besar, 2 ketul bawang putih dihiris atau dimayang ke istilahnya..
pastu kiub tomyam seketul. tak kisah le cap Knorr ke Maggie ke.. ikut suka.

kalau rajin mayang kan serai yang muda halus², carrot & bendi hiris halus nak kasik variety & cantik la kononnye kan.. rasa nye pun leh gak jadi sedap sket.

cara-cara masak;
goreng hirisan bawang besar & bawang putih tu sampai masak,
pastu masuk kan kiub tomyam tu..
kacau-kacau sampai la bende tu masak..
letak garam sikit..
pastu masukkan nasi.
cong ceng cong ceng.. dah masak..
kan dah kate senang cerita tu resepi malas saya. muahahaha,
kalau yang rajin tu, sebelum masuk kan nasi, masukkan sayur² & serai tadi tu..
dah masuk sayur-sayur tu.. last sekali baru letak nasi..
senang sgt resepi reka sendiri saya tu, yang penting rasanye sedap & resepi macam ala-ala meletup.

eh resepi malas saya tadi dah siap sampai masak kan,
kalau tanak me nampakkan kita ni malas sangat, ehem!
apa kata goreng kan ikan bilis sikit..
masa nak hidang nasi tu, tabur kan ikan bilis goreng atas nasi tu.
selain boleh tambah perisa sikit, boleh gak mencantik kan hidangan.
sekian sahaje resepi malas saya di hari ini.. selamat berbuka semua.. :')




1 comment:

sweethOneY said...

hehe mmg simple resepi akak :D

Sensasi nya..,

Us together..