Wednesday, November 18, 2015

Batwing Blouse - Projek Bulan Oktober


saya nak share cara saya buat blouse batwing.
untuk elak kan saya lupa cara-cara buatnya.
terasa nak tepek kat sini untuk ingatan diri sendiri.

cara saya,
mula-mula saya buat nota kat kertas kecik siap sekali dengan ukuran badan.

kain yang saya guna untuk blouse ni kain chiffon bidang 45" berukuran 1.5meter.
saya main ambik je kain chiffon yang banyak dalam stok kat rumah.
ini kes orang malas nak pergi kedai kain. Main guna je kain yang mana ade kat rumah.
tukang jahit ni memang ade hobi beli kain banyak-banyak.


ukuran asas yg saya ambil kira
dada              =  ukur lilit dada / 4 + 1"(kelonggaran)
Punggung     = ukur lilit punggung / 4 + 1"(kelonggaran)
lebar tangan  = ukur lilit tangan ikut suka
panjang lengan = ukuran diambil dari bahu hingga ke pergelangan tangan



cara saya cara orang malas berlagak pandai.
tak buat pola kertas. main ukur dan tanda terus kat kain.
mula-mula kain tu di lipat dua,
saya ambik dumbbell dengan reject wheel office saya untuk jadikan pemberat kain. hakhakhak.
ukur dan tanda then gariskan garisan.


ukuran leher pun saya main tekap je guna acuan leher saya yang sedia ada.
dah siap tanda garis bagai, saya terus gunting.
disebabkan saya nya lengan memang taknak dia labuh sampai ke pergelangan tangan.
saya ikut je sehabis kain bidang 45" tu punya panjang.
kalau bidang 60" memang boleh buat labuh sampai jari.



yang bagusnya buat blouse ni saya tak payah jahit tepi overlock.
saya jahit baby seam kan aje.





JengJenggggJeng!!! dah siap!
dah boleh terbang dah.

kalau beli kat luar blouse ni mau berpuluhan ringgit harganya ni.
jimat duit en abah ye en abah ye??!...kuikuikuikuikuiii...





9 comments:

Mrs. A said...

Bestnya pandai jahit tiap-tiap hari boleh berbaju baru.
Batwing macam ni Mrs. A beli harga dia RM49.90 tak termasuk GST.

Jari Manis said...

alahai..sweet lah..nak tempah boleh ;p

ietams said...

kakak JM,
meah bagi ukurlilit dada dan punggung, kite buatkan
jgn lupa bagi alamat sekali tau.
boleh terus pos

ietams said...

Mrs A,
wog nak dkat RM50 gak regenye ye..
kos saya buat tak le sampai cenggitu regenya

Jari Manis said...

ietams..gurau je hihihi..

ietams said...

kak JM
kalau betul-betul pun tak pe,
suke je kite ni!

Jari Manis said...

ahakss...tapikan mmg betul2 cantik tau baju tu...warna pink i like!!! berapa bayaran utk kain termasuk upah jahit tu

ietams said...

kak JM ni,
orang nak buat FOC ekslusif buat mu la..
cepat bagi ukuran dgn address kat email zzu_ms@yahoo.com kite.
kite tunggu ni tau!

Jari Manis said...

ietams..ukur lilit dada n punggung tu ngam2 or ada ruang sikit

Sensasi nya..,

Us together..