Thursday, April 10, 2014

Cili Jeruk


tetiba tekak terasa-rasa nak makan cili jeruk..
google kan resepi cili jeruk,
lalu terjumpa resepi cili jeruk sedap dari Jintanmanis.com

tengok-tengok senang sangat nak buat..
oleh itu, saya ambil tepek kat blog saya resepi dan cara buat nya,
Jom kita try!

Bahan-bahan;
200ml cuka makan
150ml air
3 sudu besar gula
3 biji cili padi merah
8 biji cili hijau
satu botol kaca utk menyimpan cili jeruk

Cara-cara membuatnya;

~ Cili di hiris, di basuh dan toskan.
~ campurkan air, cuka, gula dan dimasak hingga mendidih di dalam periuk. Tutup api dan sejukkan.
~ masukkan cili ke dalam campuran air dan cuka yang telah sejuk
~ masukkan ke dalam botol kaca, tutup hingga kemas dan simpan di dalam peti ais semalaman.
~ esok hari dah boleh makan cili jeruk dengan mee goreng dah.. Yummeehhh!!



makan mee goreng berbackground kan KLCC.. Nyummss!!...



















5 comments:

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Saya suka mkn cili jeruk ngan charkuew teow memang mabeles sangat rasa dier....

Sobri Yaacob said...

bestya makan.. yg pling best view tu..perh..
menabung digi..

Siti Fatimah said...

suka makan tapi tak pernah buat sendiri lagi. Selalunya mak yang buatkan. Tapi tak terasa pun nak tanya mcm mana mak buat. hehehe...

ok. lepas boleh buat sendiri. nak makan ngan char Koay Teow lah.

ietams said...

@lizz saya pun suke mkn lada jeruk..paling best mkn dgn mihun sup

@sobri
Mmg cantik kan backround view nya..

@siti
Pasni jom kite try buat sendiri.
Nampak senang je kan. .

Kesuma Angsana said...

mmg sedap kalau KA suka sgt mkn dgn char keu teoy hehehe

Sensasi nya..,

Us together..