Sunday, September 9, 2012

resepi sup sayur

wah! weekend ni saya sakan nak
share resepi..
orang kerja maaaasak aje macam saya ni
kadang-kadang datang hangin dia nak menepek resepi.
layan kan aje hangin saya ni yer...




bahan-bahan;

1 sudu minyak zaitun
rempah penumis (buah pelaga, kayu manis, buah keras)
kobis bunga
sedikit lobak merah
2 biji cili besar

bahan-bahan tumbuk;
6ekor ikan bilis
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih

panaskan minyak,
tumiskan rempah penumis hingga naik bau
tumiskan bahan tumbuk hingga garing
masukkan air satu jug
bila air dah menggelegak, masukkan sayur-sayuran..
bila kuah mendidih, masukkan cuka epal 3 sudu dan garam secukup rasa.
bila mendidih kuah tu lagi sekali, boleh lah tutup api..


rasa dia?
perghhh sedapppp...dah macam jurucakap cuka epal dah saya ni.! hihihi...
saya cinta cuka epal!



4 comments:

Lelaki Ini said...

tak makan sayur..
jd tak terliur ..
hahaha

Suliana said...

cuka epal tu apa? sdp ke? xprnh dgr & rasa :-)

Kesuma Angsana said...

resepi fevert KA sebb en hubby minat sgt2

wantie said...

cuka epal tu dulu ni akak makan dengan apa dusk tau, tuk cuci perut. then lepas bersalin tak makan dah sebab BF. risau gak anak menyusu.

sampai sekarang dok ada la cuka epal tu. sebotol besar plak tu. Sebab dah lama akak buat tuk cuci ikan , ayam & daging je.

tak tau pulak cuka epal ni sedap kalau buat sup sayur...

Sensasi nya..,

Us together..