Wednesday, June 20, 2012

Black Fungus



harini saya nak jadi ala-ala chef.. hihihihi..
nak letak entry masak memasak.

menu saya hari ni adalah Masak Lemak Cili Padi Black Fungus.. *slurrppp krap krup krap.dapnye. *


 
mula-mula kita rendam kan black fungus ni sampai dia kembang satu mangkuk





perah kan santan, ikut suka hati nak banyak mana. saya amik setengah biji kelapa aje.
malas nak guna santan banyak2.. makan bertiga aje. kang lemak bebenor, semua jadi malas.
sudahnya sok pagi memasing susah nak bangun pagi
pastu potong potong lobak merah dan kentang.. cili padi ikut suka nak banyak mana.
kunyit dalam setengah inchi.. tumbuk lada & kunyit idup tu sampai lumat.
saya tak lumat mane tumbuk, nak kejar masa kan.. mane yang lumat aje la.
dah tumbuk masukkan cili & kunyit tumbuk tu dlm santan.
masak kan santan & cili tu.. dah menggelegak sikit santan tu masuk je sekali harung sayur semua.
masukkan garam cukup rasa..

bila dah santan tu kuar minyak, kentang & lobak merah dah empuk
 boleh la di tutup api dan sedia di hidang utk makan.


sekian terima kasih.

7 comments:

sweethOneY said...

Sedapnya, saya suka masak lemak !

Ietams said...

masak lemak ni simple je masaknya.. tapi mabeles

Kesuma Angsana said...

mask lemak cli api pedas x henggat tp sedap hehe

wantie said...

masak lemak ni meman saya suka. Lucu pulak bila amirul ckp black fungus tu lembut mcm telinga kucing.

hehehe....

MaMa CyDa said...

terliurnya dik!!! dahlah akak pose arinih huhuuhuh

sharEna said...

fungus hitam nie sedap jugak masak lemak kuning dgn udang. my FIL suke sangat masak nie ^____^ kite plk suke makan hehehe

Ietams said...

kesuma angsan.
memang pedas tapi sedapnya la hai

mamacyda,
ala sorry kak dot..
pandang tanpa perasaan eh nanti tak kecur sgt.. hihihi

sharena,
wah FIL yg masak.. seronoknya

Sensasi nya..,

Us together..