Friday, October 2, 2009

raya ke empat & balik gersik

pimp myspace profile saya gerak balik dari dungun ke air hitam bahau, kampung saya, rumah mak abah saya pagi-pagi subuh raya ke empat.. sampai rumah mak, sekali tengok ketupat, rendang, lodeh & kurma ayam telah siap sedia.. oh best nyerrrr! riang tak terkira rasanye.. mase saya sampai mase tu abah saya tak de kat rumah, dia pegi meninjau kebun.. bahyer kalo tidak di tengok-tengok kelapa sawit, kes mencuri banyak benar berlaku sekarang.. jadi dok sana sini sambil menunggu abah saya balik.. kami masih memakai baju raya yg cantik-cantik.. alamklumlahh nak salam raye katenye, ewahh abah saya balik, dia terus pegi mandi. siap mandi solat, kami pon bersalam raya.. wahh syahdunye rase, bila bersalam mohon ampun & maaf. Nak-nak dah jadi mak org bujang, petang tu Pn Sob n famili menyinggah beraya, dia beraya ke Pasoh, tu menyinggah kejap.. haziq kamceng dgn iman anak pn. sob mase tu, ke sana ke mari main berdua.. berlari ke sana kemari tengok ayam.. kesian budak zaman skrg kan, tengok ayam pun macam teruja sesangat.. esok paginya, saya sekuarga gerak ke Muar, kampung mak abah saya, dekat² je pon dorang nye kampung, abah kat serom 3, mak kat gersik.. sempat pegi beraya 1-2 rumah sedara jer.. kat bkt gambir dgn serom. itupun dah terkejar sana sini, kalo nak beraya lengkap semua sedara mau 3 hari 3 malam pun tak sudah.. Plan nak pekene mee bandung muar pon tak kesampaian, sempat singgah tempat berkubang abang² saya je.. kat sungai gersik.. itupun dah nak malam dah pon.. sungai tu memang nostalgia.. kalo dulu-dulu, ade kotak (kapal tarik tali) guna utk menyeberangi sungai.. tambang cume beberapa sen je.. sekarang dah takde dah nampaknye kotak tu.. dah bersusun bot kat tepi.. tak main kotak2 dahh.., sempat snap gambar mase matahari tenggelam.. cantik pemandangan nye.. ni anak² dara along saya, dorang ni manje dgn en. abah.. mase dorang kecik-kecik lagi en. abah dah stat memanjakan dorang.. sebab tu mengepit je dgn pak lang nye.. memasing melaram tak hingat.. siap request mak langnye (saya) mekap kan dorang... hahahaha dah anak dara la katekannnn, tepi sudut belah kiri tu kan nampak macam kayu-kayu berpagar kan.. kat situ la tempat org berkubang kat sungai.. kalo sesape nak mandi sungai, cume kat tempat tu je yang di benarkan mandi.. luar dari kawasan berpagar tu amat la di larang same sekali.. mungkin bertujuan keselamatan dari di ngap dek cek buaya..
raya kali ni tak sempat singgah ke jeti bukit kepong.. 2 tahun sudah sempat singgah. Dah lewat.. nak kejar mase pi beraya rumah ngah di cempelak, labis.. satu-satunye kakak mak saya yang tinggal yg masih sihat. Tiap kali raya memang dah jadi kemestian utk menjenguk. Walaupun anak-anak nye itu macam org asing je dgn kami, macam sedara gitu-gitu je, tapi, aiman tak kesahhh... asalkan mak & abah saya puas hati dapat bejumpa adik beradik sedara mara mereka mase raya.. siyann gak dgn ngah saya, dia teringin nak jalan ke rumah adik-adik, dah anaknye tak sudi nak bawak kan..dah tinggal sorang, kalo ngah laki ade lagi, memang rata dorang berjalan dulu-dulu.. padehal kalo nak kire, jarak cempelak tu dgn bahau, dekat je pon.. masing² anaknye org yg berjaya .. cume antara nak dgn tanak jer.. ** eh..eh.. dah ter luah perasaan pula..

1 comment:

Kamsiah said...

cantiknya pemandangan kat sungai tu..

Sensasi nya..,

Us together..