Monday, June 22, 2009

Congkak

pimp myspace profile

malam tadi kami sekuarga layan citer congkak
fulamak! gile seram..
haziq pun layan, mata dah ngantuk pon daya betul dia tahan sampai ending.
berapa kali saya tersentak.
saya bagi full star la utk filem seram melayu.
memang menjadik la citer congkak ni.
betul ke ek congkak ni ber 'penunggu'?
tapi kan, lepas tengok congkak ni, terasa ape tau,
kalo ikut pengalaman kami memang ade betul gak rasenye.
sebab ape.. sejak haziq lahir kalo kiteorang balik kampung en. abah (dungun)
haziq kompem tak lena tido. Bila tepat kul 1pg ataupun 2pg, haziq akan melalak tak hengat.
bile buka lampu bilik & baca ayat-ayat barulah reda & tido balik sampai pagi. Makan masa gak.
mula-mula musykil gak kenapa.
Memang ade congkak mak mertua saya simpan bawah katil kami.
Tak fikir ape pon mase tu.. saya series tak tau ape-apa psl congkak ni.
Buat sekelian kalinya, dua minggu sudah kami stay dungun (kenduri sepupu en. abah)
Haziq tak de masalah terjaga tengah malam pun mcm sebelum-sebelum ni..
Nyenyak sampai ke pagi.
Sampai la hari nak balik tu, kemas-kemas & selak bawah katil, Congkak yg biasanye tersimpan kat bawah katil kami rupanye en. abah dah pindah kat tempat lain mase hari pertama kami sampai. Cuma en. abah tak bgtau saya. Bila sampai KL barulah saya sembang dgn en. abah pasal perubahan haziq yg dapat tido nyenyak, saya selitkan sekali psl congkak dah takde di simpan bwh katil kami. Rupanye selama ni en. abah tak tau ade congkak kat bawah katil.
yang saye ni pula tak penah tau ada kisah seram sebalik congkak. Memang tak penah saya cakap kat en. abah ade congkak bawah katil.
Sejak filem congkak ni ade, baru saya terfikir mungkin haziq tak lena tido selama ni, berkaitrapat dgn congkak yg ade bawah katil kami.
Itu yg Saya baru bgtau en. abah ade congkak kat bawah katil, itupon Mase kami balik dungun bulan 3 yg lepas. Mase on the way dr dungun ke KL gak story mori psl congkak ni.
Sebab tu kami rase mcm logik kesah di sebalik congkak yg ada dlm filem ni.
kami sendiri pernah berpengalaman.
Oleh itu jauhkan la congkak bila ada budak kecik yer.. tak salah kan kalo berwaspada.
:-)
p/s: bila flash back balik kisah ni, meremang gak rasa..

3 comments:

Kamsiah said...

la...ya ke cam tu?akak dulu2 main congkak korek lubang atas tanah je..main dgn biji getah hehe..sekarang anak2 main dgn guli...

Fara said...

yer kerr....congkak ada mistik juga ye. fara klu citer seram, mmg kim salam nk tgk.

Ietams said...

kak kam & fara,
tu la.. rasenye ye la kot

Sensasi nya..,

Us together..