Tuesday, October 21, 2008

mari memasak

pimp myspace profile
jom masak menu simple tapi mabeles!!..
malam ni saye masak sambal tumis bilis + terung pipit.. selain ia amat mudah utk disediakan, ia juga amat berkhasiat.. bonus dia pulak leh tambah selera.. kalo sape yg kekunun nak diet makan secoet buleh berubah jadi resaksa tambah nasi 2-3 pinggan..
hehehe resaksa terus ko!
ok, berbalik pade masakan tadi tu..memula kite gorengkan hingga garing bilis & bawang secara berasingan..
of course terung pipitnye kene ade..kate sambal bilis + terung pipit kannn..,
tenggek kuali masukkan minyak.. bile minyak dah panas leh masuk bawang putih.. tumis hingga naik bau.. bile dah naik baunye masuk lak lada.. tumis lada tu sampai garing, kite masukkan terung pipit tu, gaul sane gaul sini.. godek sane godek sini buleh la masukkan garam & gula secukup rase.. tp sy tak letak garam pun.. bilis tu kan dah masin.. takyah lah lebih-lebih garam.. karang dah tuka bahyer pulok..
dan hasilnya;
sorry yer, gamba saki baki je yg ade.. buleh tak teringat nak amik gambo lepas masak..
menu malam ni sambal tumis bilis + terung pipit beserta kembung goreng.
sepatutnye ade sup makaroni, tapi buleh pulak gas habis.. haiyaa! manyak susah lorr..
so menu haziq cuma nasi + ikan goreng saje.. uh kesiannye anak ku itu..
seb baik dia selera makan.. licin gak nasi semangkuk..
yg lg kesian, gasnye tak bule di hantar malam ni..
SEBAB??
malam ni ujan tak henti sejak petang.. adoii laa...susah la acik nak masak...
eh, macam ade ura-ura cuti masak je esok...??! hehehehehe(gelak sambil sengih)
resipi ni saye tengok kak liza, tapi tak follow bebetul resipi tu.. tak dan nak buka tenet sblom masak,
masak ikut stail saya sendiri tapi idea asal dari kak liza..

No comments:

Sensasi nya..,

Us together..