Sunday, May 4, 2008

Kenangan....

Orang yg telah hadir untuk menziarah..
gambar ni ibu ambil dari dalam kereta. masa ni tengah bagi haziq makan.. kesian haziq tak makan nasi lagi dari tengah hari, gambar ni di ambil kira-kira jam 4.45ptg.. masa ni gerimis.. mungkin tanda adanya orang meninggal hari ni..

Kami 3 beranak dah siap sedia untuk ke hospital melawat tok ki. sekitar pukul 9am lebih. tapi kul 9 kat pantai timo ni, dah macam kul 12 tgahari kat kl.. panas nye cepat sikit.. wan gitu gini, makngah gitu gini.. siap akhirnya dalam pukul 10 lebih gak.. kami tak terus pegi spital masa ni, singgah dulu kat rumah tok de (mak sedara abah, kirenye adik pompuan wan la...) nak amik tok su (adik pompuan wan jugak). jadi kami berlima la naik viva ke spital k.terengganu. pakngah satu kuarga akan bawa anak-anak pak lang. (dari yg sulong hingga ke dua bungsu-5 org anak pak lang tambah 3 org anak pak ngah... fuhhh ramai gak tuuu...) perjalanan ke kuala terengganu tu sebenarnye tak la makan masa lama sangat, sepatutnye sengah jam je buleh sampai, akan tetapi dekat 2 jam juga baru sampai k.terengganu.. tu semua sebabkan kene patuhi had laju yg telah di tetapkan.. 70km/j... camne nakk cepat.., ape la.. jalan strait macam tu pun had laju cenggitu je buleh bawak.. sapa le punye idea mcm ni..

sampai spital tepat kul 12pm..terus kami semua naik ke wad, kebetulan pula rupenye waktu melawat 12.30.. wahhh sedang elok la tu.. sampai kul 12 gitu...ramai betul pelawat tok ki..bile kire betul2 anak cucu adik ipa duai, temasuk haziq 21 org yg dok kat tepi katil tok ki..

alahai... nak citer wad k.terengganu ni, teruk nye... takde keselesaaan lansung.. sepatutnye setiap partition, kene letak 3 katil. tapi kat wad ni di letakkan 4 katill... ISHHH...!! cube bayangkan betapa ke tidak selesaaan nya.. pak lang yg tunggu tok ki mlm td.. pak lang kata tok ki dua kali mandi malam tu.. agaknye rasa panas kot..tak tido sampai ke pagi..

ibu, abah & haziq pegi dapatkan tok ki salam cium tangan tok ki.. masa ibu salam pegang tangan tok ki, ibu rasa tangan tok ki sejuk sangat.. masa tu hati ibu tersentuh.. dalam hati terdetik sesuatu.. tapi cepat2 ibu padam kan perasaan tu.. ibu berdoa jangan la terjadi apa apa pada tok ki.. tapi tak tau bile pulak air mata & kesedihan ibu datang.. ermm... datang sendiri.. tak sanggup betul ibu tengok keadaan tok ki mase tu... nampak betul cengkung & lesu.. tak seperti biasa.. tapi ibu cube sekuatnya tahan air mata dari jatuh... cube kuatkan semangat walaupun masa tu allah saja yg tahu.. betapa sedihnya hati.. abah cakap dgn tok ki, abah suruh tok ki rehat.. suh tok ki tido..tok ki terus cerita dia dah 4 hari tak makan dan minum.. tok ki citer dgn abah dia muntah bila setiap kali makan.. tambah la sedih hati ibu dengar... walaupun tok ki tak larat sangat masa tu, tapi tok ki tetap cube berlagak mcm biasa, tetap bersemangat nak bercerita dgn abah & ibu..

ibu memang dah tak dapat bendung kesedihan masa tu, ibu terus tinggalkan abah dgn tok ki... ibu terus keluar.. tak cakap pun dgn abah.. dalam berjalan tu, air mata memang tak buleh tahan... dah memang keluar je... tp cube control jgn bagi org nampak... huhuhu... controll....
sekali tengok abah rupenye ade kat belakang ibu, abah tak cakap byk.. abh ajak ibu turun. abah nak amik bubur tok ki. wan tertinggal bubur kat dlm keter.. kami mmg tak tahu.. ingat kan mase wan turun dulu tadi dah bawa sekali bekal tok ki... ibu just stay kat ruang rehat bawah dgn haziq sementara tunggu abah pegi kat kereta.. abah sampai kat ibu masa tu azan zuhur pun berkumandang... selesai je azan kami pun naik semula ke wad.. sampai kat katil tok ki, kami nampak doktor yg tak macam doktor ade kat katil tok ki.. tah la tak tau la minah cine tu buat ape.. mase tu dah nampak tok ki dah baring.. pak ngah & pak lang ade di sisi tok ki.. ibu & abah dah rasa lain mcm.. ibu berdoa byk byk... jgn la terjadi apa apa pada tok ki... semoga semuanya selamat... tapi.., ALLAH lebih menyayangi tok ki... doktor yg tak serupa doktor tu punye le slow buat proses penyelamatan.. macam tak kecemasan je.. dgn staf nurse takde kat doktor.. yg ade pun pelatih.. lansung tak bersemangat utk proses penyelamatan..setelah beberapa minit doktor melakukan CPR,
akhirnya doktor dgn muke selambe je cakap kat kiteorg, yg tok ki dah kembali ke rahmatullah.. INNALILLAHHH... ish...sedih je rasa..
tp mmg tak puas hati dgn servis doktor & nurse kat situ... semuanye hampehhhhh..!!.. rasa mcm nak saman je!!
kami sampai rumah wan pukul 4.30ptg.. org pun dah ade yg dtg menziarah.. keter jenazah sampai cepat 15 minit dari kami..
Ibu bagi haziq makan nasi ayam KFC kat dlm keter.. banyak gak haziq makan, almaklumlahh... lapo tuuu.... tengah hari tak mkn. we are malaysian kannn..., mana mungkin tak makan nasi...
masa ni kan Ibu cuba tidak menitiskan air mata.. walaupun dalam hati ni tuhan je la yg tau betapa sedihnya ayah mertua yg di sayangi telah selamat meninggalkan dunia yg fana ni menghadap Ilahi.. semoga rohnya tenang bersemadi & dicucuri rahmatNya yang Esa...AMinn..
Masih terbayang bayang je tok ki nye lawak.. kenangan ibu byk gak la dgn tok ki.. walaupun ibu baru je nak 4 thn jd menantu tok ki.. sedihnyee... syukur alhamdulillah ibu & abah sentiasa minta ampun dah maaf cium tangan tok ki setiap kali bersalaman masa kami nak berpisah. tiada perasaan sesal & ralat.. pemergian tok ki kami redha.. biarlah tok ki aman berada di "sana"...
Terfikir juga ibu, tok ki mungkin menyimpan impian ataupun selalu berdoa moga dirinya sempat melihat cucu dari abah (Haziq). Kebiasaannya org-org tua begitu la kan..,punya impian untuk melihat anak cucu sebelum melelapkan mata untuk selama-lamanya. Tambahan pula kami ni lambat ada anak. Patutla 2 bln lepas tak penah penah tok ki dukung Haziq tetibe je dia minta dukung.. Lama pulak tu di dukung nya.. kami berdua pulak tak kasik tok ki dukung lelama, takut tok ki tak larat. ye lah kan, haziq ni name je kurus tp bile dukung mengah gak... berat tulang la katekan.. (memandangkan tok ki dah tak larat nak dukung budak kecik even baby)
Masa ni juga ibu teringat masa ibu di saat saat kelahiran Haziq,.. dengar je Ibu dah kuar tanda bersalin, dgn secepat yg mungkin wan & Tok Ki cari tiket bas utk ke KL.. tak mungkin ibu lupakan kenangan tuu...
Tok Ki mmg seorang yang penyayang.. tutur katanye lembut je.. abah pun kata tok ki tak penah marah ke pukul ke abah dr kecik sampai ke besar.. almaklumlah kan, abah ni kan kanak-kanak yang "baik"..
Tok Ki "pergi" mudah sangat. syukur alhamdulillah.., Dengan kesihatan Tok Ki yg masih sihat, siapa sangka Tok Ki "pergi" untuk selamanya.. sepatutnya 23hb Mei Tok Ki akan turut serta bersama sama wan, tok de sekeluarga mengerjakan umrah. Tapi Allah lebih menyayanginya...Tok Ki "pergi" sebelum sempat ke Mekah.. Insya Allah pahala umrah Tok Ki sudah sedia bersamanya... pakaian ihram di jadikan kain tutup sebelum kain kapan Tok Ki.
Saat kucupan kali terakhir untuk keluarga, wan, anak, menantu, cucu adalah saat yang paling sebak Ibu rasakan.. Masa ni ibu rasa ibu dah boleh control kesedihan dan hilang semua emosi... Tapi apakan daya selesai saja ibu kucup dahi tok ki, berderai juga air mata ibu... sedih dan terharu hati ibu melihat tok ki tenang bersemadi seolah olah sedang nyenyak tido. Ibu dan Haziq tak turut serta meng iringi tok ki ke kubur.. pukul 10 lebih masa tu..haziq pun tengah tido. Rasanya tak elok kan baby ke kubur tengah2 malam.. Ibu iringi dgn doa saje la...
Kenangan tinggal kenangan...Semoga Rohnya di cucuri rahmat dan di tempatkan bersama orang-orang yang beriman,.. AmINN...

No comments:

Sensasi nya..,

Us together..